måndag 28 november 2011

Färg


Under kvällsmaten igår hamnade mina tankar i en nostalgitripp, som varade ända till idag. Jag funderade på hur färger påverkar mig och hur jag förändrat mitt hem genom åren. Tidigare blev jag lite förvirrad på mig själv. Har alltid älskat ljus inredning, så som shabby chic. Gammaldags lantlig känsla får mig att må bra inombords…och även mina barn då jag inte längre är så rädd om mina möbler ; ) (lite skav ger karaktär) . För mig är det en väldigt avslappnande inredningsstil, men jag älskar också färger. För er som känner mig vet att orange har varit nr 1 i färgskalan i många år. Orange är en färg som påminner om solnedgång och värme, den gör mig glad.




Orientalisk inredning tycker jag är jättefint, med varma färger, kuddar, levande ljus… men det är lite för mörkt. Som nordbo behöver jag ljuset...Kluven.

Så, för ett par år sedan ärvde min kära sambo saker från en släkting … en gammal ekorre. Jo, han måste ha extraknäckt som det för han hade sparat på ALLT! (Tack och lov älskade han det gamla framför det nya.) När jag och barnen gick upp på vinden och fick se alla gamla grejer, det var bättre än julafton. Då tog sambon och jag ställning och vände vår medelsvensson strikta stil, till en lantlig och ganska personlig stil (som fortfarande är under ombyggnad). Det finns saker överallt i vårt hem och påminner om ”ekorrmannen” och vi älskar det! (tror han skulle tycka om min jämförelse). Här är några detaljer som förgyller vårt hem.


Men både jag och sambon har lite svårt för att släppa de underbart varma färgerna och funderade länge på hur vi skulle kunna kombinera det med den annars ljusa inredningsstilen vi önskar. Vårt kök målade vi mörkrött och har inte ångrat det någon gång. I vissa ljus kan den upplevas roströd, ibland brun men bäst av allt är i adventstider då vi tänder mer levande ljus och det blir en djupröd, varm känsla i vårt kök. Då är det mys! (riktigt den känslan gick inte att fånga på bild… får önska mig en bättre kamera av tomten ;)
 
När vi igår satte upp stakar och stjärnor passade sonen på att förgylla köksfönstret med ”snöflingor”, fint!
 
Ha en skön start på veckan. Kram Malin





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...