söndag 20 november 2011

skapar söndag

Hej på er.

Nu var det några dagar sedan det kom ett nytt inlägg här på bloggen. Sitter och jobbar på "den lilla svarta" och glömmer tid och rum. Men livet finns ju inte bara i sy ateljén (även om jag önskar att mer av tiden lades där ;) , så måste man ju vara lite social också. Igår hade vi våra goda vänner från Floda här, en riktigt trevlig dag/kväll som alltid när vi ses. Wilma hade önskat trerätters och det fick det bli. Skagentårtan till förrätt är så supergod att jag bara måste dela med mig den till er.
(receptet finns också på Ica.se):


 
Skagentårta

Botten:

200g Lingongrova
75g smält smör

Fyllning:

200g Philadelphia ost
250g kesella
3msk färskriven pepparrot
300g skalade hackade räkor
150g hackade kräftstjärtar
½dl fin klippt dill
½tsk salt
1krm peppar

Dekoration:

50g stenbitsrom
Dillveppor
Räkor

Gör så här:
Smula ner brödet i matberedaren och fixa till smulor. Blanda det smälta fettet med brödet och tryck ut i en form med avtagbara kanter, ca 24cm. (lägg gärna bakplåtspapper i botten). Ställ formen i frysen en kort stund medan du blandar ihop fyllningen. Blanda samman fyllningen och rör noga så allt fördelas. Bred ut fyllningen över bottnen och låt den sedan stå svalt ett par timmar. Dekorera efter smak. Lycka till.         

Innan jag sätter mig och fortsätter sy så måste jag bara visa de underbara parfymflaskorna jag köpte på Ikea. Ni har säkert alla sätt dem, men här är de i alla fall.


Ha en fortsatt trevlig söndag. Kram Malin

4 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Ja, jag säger bara den tårtan! Den godaste förrätt jag någonsin har ätit. Lätt! Kramar till dig! Kicki

Handgjorda drömmar sa...

Den såg supersmaskig ut! Får vi nog testa....
Kram Marie

Tina sa...

Jag har inte sett de där fina flaskorna tidigare!
Mums för skaldjur..

kram

Anna sa...

Men ojoj, så gott det lät! Måste spara ner receptet. Kram på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...